În Săptămâna Patimilor, toţi creştinii se pregătesc să întâmpine Sfânta Sărbătoare a Învierii Domnului.
Dacă până miercuri, se pune accentul pe curăţenie, ziua de joi este rezervată vopsirii ouălor, deoarece acestea, alături de pasca tradiţională, sunt bucate specifice acestei sărbători.
Legendele creştine leagă simbolul ouălor roşii de patimile lui Iisus. Când Maica Domnului s-a dus sa-şi vadă Fiul răstignit, a adus nişte ouă într-un coş, pe care l-a aşezat sub cruce, iar acestea s-au înroşit cu sângele Domnului.
De asemenea, atunci când Iisus Hristos a fost bătut cu pietre, când acestea l-au atins, s-au transformat în ouă roÅŸii. Totodată, se povesteÅŸte că, după ce Iisus a fost răstignit, fariseii au făcut un ospăţ de bucurie, iar unul dintre ei ar fi spus: ”Când va învia cocoÅŸul pe care-l mâncăm ÅŸi ouăle fierte vor deveni roÅŸii, atunci va învia ÅŸi Iisus”. Åži pe dată ouăle s-au făcut roÅŸii, iar cocoÅŸul a început să bată din aripi.
Cu multe secole înainte de Hristos, exista obiceiul de a oferi în dar ouă colorate, la marile sărbători, îndeosebi la cele de înnoire a timpului. Oul este el însuşi generator de viaţă, un simbol al regenerării, al purificării, al veşniciei.
ÃŽnroÅŸirea ouălor de PaÅŸti se face în Joia Mare, existând credinÅ£a că ouăle fierte ÅŸi înroÅŸite în această zi nu se strică pe tot parcursul anului, chiar mai mult, nu se vor strica niciodată. Potrivit site-ului www.crestinortodox.ro, culoarea roÅŸie reprezintă pe de o parte focul, cu puterea lui purificatoare, dar îndeosebi sângele lui Iisus vărsat pentru mântuirea lumii. La noi însă, de PaÅŸti, ouăle nu se vopsesc doar în roÅŸu, ci ÅŸi în alte culori (galben, verde, albastru), vestind bucuria primăverii. Mai mult decât atât, în unele zone, îndeosebi în Bucovina, se păstrează tradiÅ£ia încondeierii ouălor, devenită în timp o adevărată artă, executată cu măiestrie de artiÅŸti populari. Ouăle încondeiate se mai numesc ÅŸi „ouă muncite”, dedicând astfel efortul depus pentru desăvârÅŸirea lor patimilor îndurate de Iisus Hristos pentru lume.