Produsele cerealiere integrale – beneficii reale pentru sanatate

Interviu Ing. Doinita Gliga, Inginer Industrie Alimentara

Director de Productie @Moara Gligafiligrafie MG


 

Se promoveaza mediatic intens consumul de cereale integrale avand multiple beneficii asupra sanatatii. Ce parere aveti? Sunt reale aceste beneficii?

M-am bucurat sa observ si eu aceasta tendinta in ultimii ani, de incurajare a consumului de produse cerealiere integrale, care intr-adevar pot avea efecte benefice asupra sanatatii, mai ales daca fac parte dintr-o conduita alimentara sanatoasa si echilibrata. Exista numeroase studii efectuate de universitati renumite Europene si/sau Americane, care chiar stabilesc legaturi directe de beneficii intre diferite afectiuni (precum bolile cardiovasculare sau diabetul) si consumul zilnic/regulat de produse cerealiere integrale.

 

Ce inseamna de fapt “cerealele integrale”?

Bobul de cereala integral (grau, secara, orz, ovaz) are 3 parti componente: invelis, miez (endosperm) si germene. Fainurile integrale sunt obtinute prin macinarea completa a boabelor, adica a tuturor celor 3 parti componente.

  • germenele se afla la baza bobului si este raspunzator de formarea unei noi plante. Este bogat in vitamina B, proteine, minerale si grasimi sanatoase
  • endospermul (miezul) este partea cea mai voluminoasa a bobului si este furnizorul de resurse pentru germene. Contine carbohidrati, proteine, vitamine si minerale
  • invelisul exterior al miezului, contine fibre, antioxidanti si vitamine

Denumirile comerciale folosite in industria de morarit si panificatie din Romania, prin care se defineste folosirea intregului bob de grau in fabricarea painii, reprezinta acelasi lucru cu macinarea integrala a boabelor de cereale (adica faina integrala), diferenta constand doar in forma de expunere si exprimare.

Pe de alta parte, macinisul traditional, reprezinta macinarea integrala a bobului de grau fara aditivarea ulterioara a fainii integrale astfel obtinute, cu scopul de a indeplini anumiti parametri tehnici in standardele de productie. Faina macinis integral traditional provine din utilizarea integrala a bobului de grau, fara extragerea germenilor; germeni care dupa ce sunt extrasi, sunt comercializati separate, fiind la mare cautare in industria cosmetica.

Care sunt diferentele intre faina integrala si faina neagra, respectiv faina graham de grau?

Toate cele 3 tipuri de fainuri sunt obtinute prin macinisul integral al boabelor de grau.

  • faina neagra contine un procent mai mare de tarate de grau fin macinata
  • faina graham este practic faina integrala cu o granulatie mai mare a taratelor de grau, adica o lungime mai mare a fibrelor insolubile. Lungimea fibrelor insolubile induce o capacitate mai mare de absorbtie a toxinelor in tranzitul intestinal, conferind astfel nenumarate beneficii asupra sanatatii
  • comparativ cu faina alba, fainurile negre si graham sunt de 400 de ori mai bogate in complexul vitamnelor B si minerale si cu 500% mai bogate in fibre. Aceste beneficii au efecte pozitive asupra reducerii glicemiei, colesterolului, digestiei si imbunatatirii tranzitului digestiv

De exemplu, iata valorile nutritionale comparative ale painii din macinis integral vs. painea din faina alba, per 100g de produs:

Care sunt beneficiile reale ale consumului de produse din fainuri integrale, negre sau graham?

Exista multe beneficii ale consumului de produse cerealiere integrale. Iata cateva dintre acestea:

  1. Sistemul nervos – cerealele integrale contin vitamine si minerale esentiale pentru buna functionare a sistemului nervos central – complexul vitaminelor B, tiamina, riboflavina si niacina (precursori ai vitaminelor B1, B2, B3), acidul folic
  2. Constipatia – este una din cele mai frecvente afectiuni functionale, la baza aparitiei careia stau, cel mai adesea, o dieta defectuoasa, stresul si un stil de viata dezordonat. Principalul rol al fibrelor din cerealele integrale este de a imbunatati digestia, prin efectele lor benefice in combaterea constipatiei si stimularea tranzitului intestinal lent
  3. Sistemul imunitar – cerealele integrale sunt surse excelente de magneziu si seleniu. Magneziul este un mineral necesar pentru constructia oaselor si eliberarea de energie in muschi. Seleniul protejeaza celulele de oxidanti si ajuta la mentinerea unui sistem imunitar sanatos
  4. Bolile cardiovasculare – consumul de alimente bogate in fibre alimentare, precum cerealele integrale, este asociat cu reducerea riscului de aparitie a bolilor cardiovasculare (conform unor studii facute de universitati de prestigiu, precum Harvard University, SUA)
  5. Pentru femeile gravide – acidul folic exista in cantitate mai mare in fainurile cu macinis integral si are efecte benefice asupra formarii celulelor rosii din sange. Astfel este recomandat consumul de cereale integrale sau produse din fainuri integrale, femeilor insarcinate
  6. Hipertensiunea arteriala – consumul regulat de cereale integrale tine sub control presiunea arteriala, micsorand riscul de hipertensiune. O explicatie a legaturii dintre cerealele integrale si pastrarea sub control a tensiunii arteriale provine din eliminarea excesului de apa si toxine care ajuta la scaderea glicemiei si a colesterolului, ambele cu rol important in modularea presiunii arteriale
  7. Aport de antioxidanti – asemenea fructelor si legumelor, semintele de grau contribuie semnificativ la aportul zilnic de antioxidanti, compusii care ne protejeaza celulele de actiunea negativa a radicalilor liberi
  8. Colesterol – potrivit studiilor, germenii de grau ocupa locul 2 in randul alimentelor de origine vegetala cu cel mai mare continut de fitosteroli, compusi cu o structura asemanatoare cu cea a colesterolului, care contribuie semnificativ la reducerea colesterolului
  9. Satietate – fibrele continute de produsele cerealiere integrale confera o senzatie mai mare de satietate comparativ cu produsele din faina alba, astfel ca vom manca mai putin, cantitativ
  10. In diete – persoanele care consuma cereale integrale au un risc cu 30% mai mic de a se ingrasa (conform unui studiu realizat la Universitatea din Michigan, SUA). Explicatia fiind ca persoanele amatoare de cereale consuma mai multe fibre si mai putine grasimi in timpul zilei

Care este termenul de valabilitate real a unei paini (de orice tip)?

Nici o paine care are termen de valabilitate mai mare de 10 zile, pe care o gasim pe rafturile magazinelor sub denumiri atragatoare (foarte bine studiate din punct de vedere marketing) nu sunt optiuni sanatoase. Asadar, 10 zile este termenul maxim de valabilitate a unei paini, la care ne putem referi ca fiind o alegere sanatoasa in dieta zilnica.

Moara Gliga foloseste fainurile integrale (sau grau intreg) in productie?

Sigur. Moara Gliga produce si comercializeaza painea din bob intreg sau grau intreg, sub denumirea de Paine Neagra, Paine Graham sau Paine Integrala de Secara. Acestea pot face parte dintr-o conduita alimentara sanatoasa pentru ca nu contin: coloranti, emulgatori sau conservanti. Folosim ingrediente naturale, din respect pentru oamenii care consuma produsele noastre, dar si din respect pentru istoria si traditia pe care am preluat-o din familie si pe care o ducem mai departe cu mandrie si etica.

Va multumim pentru informatiile valoroase si ne dorim sa revenim catre dvs., cu intrebari despre produsele de patiserie – “fructul interzis” intr-o dieta sanatoasa si echilibrata!?

Logo fara background

 

Centrul de preferințe pentru confidențialitate

Necessary

Advertising

Analytics

Other